Registered in RSCI
Journal" Herald of KRSU", 2023 year, Tom 23, no 2, p. 108- 113. UDC 378.147:82–83 DOI 10.36979/1694-500X-2023-23-2-108-113
Information about authors:

Аманалиева Гульнара Эсенбековна – канд. пед. наук, и.о. доцента кафедры кыргызского языка гуманитарного факультета Кыргызско-Российского Славянского университета им. Б.Н. Ельцина, г. Бишкек, тел.: +996-555 754758, e-mail: gulnara040805@mail.ru

ДИАЛОГИЧЕСКАЯ РЕЧЬ В СИСТЕМЕ ПОДГОТОВКИ СТУДЕНТОВ МЕДИЦИНСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ
Аманалиева Г.Э.
Abstract in Russian:

Дано определение места и роли диалогической речи в системе профессиональной подготовки студентов медицинских специальностей, что определяется в качестве важного условия эффективности будущей профессиональной деятельности студентов-медиков. Рассматривается специфика диалогической речи в контексте профессиональной, раскрыты функции диалогической речи медицинских работников. Разработанная интегральная модель личности специалиста-медика включает самостоятельную профессиональную деятельность (этико-деонтологическую подготовку, процесс формирования мировоззрения, стиль профессиональной деятельности); специальную подготовку (осознание своего психического состояния, личностные характеристики врача); психологическую подготовку (самосознание специалиста, готовность к развитию своих личностных характеристик).

Keywords in Russian:

диалог; логика; коммуникативная компетенция; медики; мировоззрение; модель; профессия; речь; самосознание

МЕДИЦИНАЛЫК АДИСТИКТЕГИ СТУДЕНТТЕРДИ ДАЯРДОО СИСТЕМАСЫНДАГЫ ДИАЛОГДУК КЕП
Аманалиева Г.Э.
Astract in Kyrgyz :

Медициналык адистиктеги студенттерди кесиптик даярдоо системасында диалогдук кептин орду жана ролу аныкталат, бул медициналык адистиктеги студенттердин келечектеги кесиптик ишмердигинин натыйжалуулугунун маанилүү шарты катары аныкталат. Кесиптик контекстте диалогдук кептин өзгөчөлүгү каралып, медицина кызматкерлеринин диалогдук кебинин функциялары көрсөтүлгөн. Медициналык адистин инсандыгынын иштелип чыккан интегралдык модели өз алдынча кесиптик ишти (этикалык-деонтологиялык даярдыкты, дүйнө таанымды калыптандыруу процессин, кесиптик иштин стилин); атайын даярдыкты (өзүнүн психикалык абалын, врачтын инсандык өзгөчөлүктөрүн аңдап билүү); психологиялык даярдыкты (адистин өзүн өзү аңдап билүүсү, өзүнүн инсандык өзгөчөлүктөрүн өнүктүрүүгө даярдыгы) камтыйт.

Keywords in Kyrgyz:

диалог; логика; коммуникативдик компетенция; медик адистер; дүйнөгө болгон көз караш; модель; кесип; кеп; аң-сезим

DIALOGICAL SPEECH IN THE SYSTEM OF TRAINING STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES
Amanalieva G.E.
Abstract in English:

The article is devoted to determining the place and role of dialogical speech in the system of professional training of students of medical specialties. The relevance of the study of dialogical speech in the system of training students of medical specialties is determined as an important condition for the effectiveness of the future professional activity of medical students. The article deals with the specifics of dialogic speech in the context of professional speech. The functions of the dialogic speech of medical specialists are also disclosed. The developed integral model of the personality of a medical specialist includes independent professional activity (ethical and deontological training, formation of a worldview, style of activity); special training (understanding of the mental state, personal qualities of the doctor); psychological preparation (self-awareness of a specialist, readiness for the development of personal qualities).

Keywords in English:

dialogue; logic; communicative competence; doctors; worldview; model; profession; speech; self-consciousness

Copy the output according to GOST
Amanalieva G.E. DIALOGICAL SPEECH IN THE SYSTEM OF TRAINING STUDENTS OF MEDICAL SPECIALTIES / G.E. Amanalieva // Herald of KRSU. 2023. T. 23. No 2. S. 108- 113.