Registered in RSCI
Journal" Herald of KRSU", 2019 year, Tom 19, no 6, p. 108- 112. UDC 37. 015. 324-053.6
Information about authors:

Абдыкаимова Светлана Юрьевна – аспирант кафедры педагогики и психологии БГУ, тел.: + 996-705 777296, e-mail: svetoterapiya@yandex.ru

ЗНАЧИМОСТЬ САМООЦЕНКИ ЛИЧНОСТИ ПОДРОСТКА В РАМКАХ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
Абдыкаимова С.Ю.
Abstract in Russian:

Рассматриваются теоретические подходы анализа того, что собой представляет понятие самооценки в качестве психологического феномена. Связываются сфера возникновения влияния оценки личностью своих собственных возможностей и восприятия своего собственного потенциала в подростковый период и область критериев формальной оценки с точки зрения системы образования в реализации личности подростка в роли ученика. Успешность в роли ученика предполагается опосредуемой его личностной самооценкой, что впоследствии экспериментально проверяется. Обозначены и описаны уровни самооценивания, а также роль данного феномена в подростковом периоде. Представлены результаты эмпирического исследования влияния итогового оценочного результата на самооценку личности старшеклассника. Представлено описание понятия самооценки. Установлены связи между разными показателями самооценивания и успешности учебной деятельности.

Keywords in Russian:

активность; подростковый период; развитие; самооценка; учебная деятельность

ОКУУ ИШМЕРДИГИНИН АЛКАГЫНДА ӨСПҮРҮМДҮН ӨЗҮН ӨЗҮ ИНСАН КАТАРЫ БААЛООСУНУН МААНИЛҮҮЛҮГҮ
Абдыкаимова С.Ю.
Astract in Kyrgyz :

Бул макалада психологиялык феномен катары өзүн өзү баалоо түшүнүгүнө талдоо жүргүзүүнүн теориялык ыкмалары каралат. Инсандын өзүнүн мүмкүнчүлүктөрүн баалоосуна жана өздүк потенциалын аңдап түшүнүүсүнө таасирин тийгизүүчү чөйрөнүн келип чыгышы менен өспүрүмдүн окуучунун ролунда жеке инсандыгын ишке
ашырууда билим берүү системасынын көз карашынан формалдуу баалоо критерийлер тармагы байланыштырылат. Анын окуучунун ролунда ийгиликтүүлүгү өзүн өзү инсандык баалоосу менен болжолдонот, натыйжасы эксперимент менен текшерилет. Өзүн өзү баалоонун деңгээлдери белгиленди жана сүрөттөлдү, ошондой эле
бул феномендин өспүрүм мезгилиндеги ролу белгиленди. Жогорку класстын окуучусунун инсан катары өзүн өзү баалоосуна жыйынтык баалоонун натыйжасына таасирин тийгизүүчү эмпирикалык изилдөөнүн жыйынтыктары берилди. Өзүн өзү баалоо түшүнүгү сүрөттөлдү. Өзүн өзү баалоонун ар кандай көрсөткүчтөрү менен окуу ишмердигинин ийгиликтүүлүгүнүн ортосундагы байланыш түзүлдү.

Keywords in Kyrgyz:

жигердүүлук; өспүрүм кез; өнүгүү; өзүн өзү баалоо; окуу ишмердиги

SIGNIFICANCE OF SELF-ASSESSMENT OF THE PERSONALITY OF A TEENAGER WITHIN THE FRAMEWORK OF EDUCATIONAL ACTIVITY
Abdykaimova S.U.
Abstract in English:

The results of an empirical study of the impact of the final assessment result on the self-assessment of the high school student’s personality are presented in this article. Associate the sphere of occurrence of the impact of the assessment of the personality of their capabilities and the perception of their own potential in adolescence and the area of criteria
for formal assessment from the point of view of the educational system in the implementation of the personality of a teenager as a student. Success in the role of the student is assumed to be mediated by his personal self-esteem, which is then experimentally tested. A description of the concept of self-esteem is presented constructively. The links between
different indicators of self-esteem and the success of educational activities.

Keywords in English:

activity; adolescence; development; self-esteem; learning activities

Copy the output according to GOST
Abdykaimova S.U. SIGNIFICANCE OF SELF-ASSESSMENT OF THE PERSONALITY OF A TEENAGER WITHIN THE FRAMEWORK OF EDUCATIONAL ACTIVITY / S.U. Abdykaimova // Herald of KRSU. 2019. T. 19. No 6. S. 108- 112.